Logopedia

 

Godziny pracy logopedów

Logopeda mgr Ewa Ulicka

PONIEDZIAŁEK                12:35 – 15:10

WTOREK                             7:00 – 12:20

ŚRODA                                  8:00 – 12:20

CZWARTEK                         11:35 – 15:10

PIĄTEK                                 11:35 – 15:10

Logopeda mgr Diana Mocioch

PONIEDZIAŁEK                 9:40 –  12:20

WTOREK                              10:35 – 16;50

ŚRODA                                   10:35 – 16:00

CZWARTEK                          10:35 – 13:20

PIĄTEK                                  8:50 – 10:35

 

 

Jak usprawnić mowę dziecka?

Zasady kwalifikowania dziecka na zajęcia logopedyczne:

Posiadanie opinii z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej,
w której zawarte są wskazania do podjęcia terapii logopedycznej w szkole. Kwalifikowanie pozostałych uczniów w oparciu o wyniki wstępnych badań przesiewowych mowy. Uczniowie objęci opieką logopedyczną są diagnozowani poprzez:

  • badania indywidualne,
  • wywiady z rodzicami,
  • konsultacje specjalistyczne (lekarskie, psychologiczne, pedagogiczne).

Zajęcia logopedyczne odbywają się w formie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny oraz ćwiczeń utrwalających prawidłową wymowę. Powszechnie wiadomo, że terapia dziecka z wadą wymowy wymaga wielu żmudnych ćwiczeń, dlatego w czasie zajęć wykorzystywane są pomoce dydaktyczne oraz programy multimedialne wspomagające terapię logopedyczną. Programy, które uatrakcyjniają i uprzyjemniają terapię, a przede wszystkim zwiększają motywację dzieci do ćwiczeń.

Praca logopedy wiąże się ze stałą współpracą z rodzicami dziecka, którzy codziennie wspomagają oddziaływania logopedyczne poprzez utrwalanie w domu zaleconych ćwiczeń.

Systematyczność w terapii jest bardzo ważna i skuteczna, warunkuje osiągnięcie oczekiwanego efektu. Poprawna wymowa daje dziecku większą szansę na sukces szkolny ma wpływ na procesy percepcyjne, w szczególności na naukę czytania i pisania.

Dla rodziców:

Regulamin uczęszczania na zajęcia logopedyczne

Znaczenie mowy w dojrzałości szkolnej i nauce

Jakie są wady wymowy?

Jakie są konsekwencje wad wymowy?

Zalecenia dotyczące wczesnej profilaktyki

Jak motywować dzieci do utrwalania prawidłowej mowy w domu?

 

Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia dykcyjne

Gimnastyka buzi i języka

Ćwiczenia słuchowe

Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych

O roli oddychania i ćwiczeń oddechowych w mowie

Ćwiczenia i zabawy stymulujące rozwój mowy u dzieci

Ćwiczenia i zabawy relaksacyjne dla dzieci jąkających się

 

 

Ćwiczenia   logopedyczne dla uczniów do pracy w domu

Szanowny Rodzicu!

Poniżej przedstawiamy kilka ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu. Prosimy o znalezienie chociaż 10 minut każdego dnia na ćwiczenia. Wybierzcie stałą porę, aby ćwiczenia były stałym rytuałem dnia. Niech będzie to forma zabawy, aby dziecko było zainteresowane. Proszę, bądźcie Państwo cierpliwi, gdy cos nie wychodzi, nie zniechęcajcie się, a razem będziemy cieszyć się z sukcesu Państwa dziecka.

P.S. Chętnie udzielimy Państwu dodatkowych informacji i odpowiemy na pytania, podzielimy się też różnymi kartami pracy i dodatkowymi ćwiczeniami. Jeżeli są Państwo zainteresowani proszę pisać przez:  dziennik elektroniczny Librus.

Z wyrazami szacunku zespół logopedów

 

        Przykłady ćwiczeń logopedycznych

 

1.Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.

       Przykłady:
       „Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy,  zwierzęta. (Przykładowa strona z odgłosami: http://xn--odgosy-5db.pl/)  

  • Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
  • Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (Z ilu wyrazów składa się zdanie: Mama czyta książkę.(3))
  • Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.
  • Wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych.

       Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
      „Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują wyrazy i zgadują. (m – a – m – a (mama), b – a – l – o – n (balon) itp.
      „Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok (o), rak (a) itp.

Ciekawy artykuł pomagający nauczyć dziecko głoskować i dzielić wyrazy na sylaby: (https://www.mjakmama24.pl/edukacja/pomoc-w-nauce/gloski-przyklady-aa-RZFj-caSE-AqfM.html)

2.Ćwiczenia oddechowe – poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.

      Link do ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych: (https://www.logotorpeda.com/category/oddech-relaksacja/)

3.Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych – języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego. Czasem przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania.

     Ćwiczenia warg:

  • Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
  • Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
  • Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
  • Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

      Ćwiczenia języka:

  • „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
  • Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
  • Kląskanie językiem.
  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.
  • Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
  • Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

      Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

  • Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
  • Płukanie gardła ciepłą wodą.
  • „Chrapanie” na wdechu i wydechu.
  • Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.

      Ćwiczenia policzków:

  • Nadymanie policzków –„ gruby miś”.
  • Wciąganie policzków –„ chudy zajączek”.
  • Naprzemiennie „ gruby miś” –„ chudy zajączek”.
  • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

      Dołączamy jeszcze link do ćwiczeń grafomotorycznych, które wpływają pozytywnie na naukę pisania https://www.mjakmama24.pl/edukacja/edukacja-wczesnoszkolna/cwiczenia-grafomotoryczne-dla-dzieci-labirynty-dla-dzieci-do-wydruku-aa-x77P-3hVi-uXYk.html )

      Przedstawione ćwiczenia są propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich jednego dnia.

      Życzymy  udanej zabawy!

   Załączniki 

Wierszyki z gest

Krzyżówki logopedyczne

Logo – kodowanie

W kuchni – analiza sylabowa wyrazowa

Zdania ćwiczenia rozumienia

 

 

Projekt eTwinning ,,INSTRUMENTARIUM MUZYCZNE”- czyli wspólne zabawy rytmiczne

Muzyka i rytm łączą się z rozwojem mowy i słuchu. Ogólnopolski Projekt eTwinning Instrumentarium Muzyczne jest owocem współpracy nauczycieli i uczniów  z 11 placówek oświatowych w kraju. Nauczyciele, logopedzi zaprojektowali i stworzyli wraz z uczniami własnoręcznie wykonane instrumenty muzyczne. Uczniowie pod opieką nauczycieli wykazali się pomysłowością i kreatywnością w wymyślaniu własnych instrumentów. Następnie stali się „muzykami” i prezentowali swoje dzieła. Nagrane filmiki ukazują użycie ich wytworów w praktyce jako akompaniament do piosenki Lato, lato. Całość, czyli wszystkie pomysły na stworzenie własnych instrumentów, została zebrana i opublikowana w postaci wirtualnej książeczki storyjumper. Przeprowadzone  zajęcia z uczniami były dobrą zabawą i możliwością wcielenia się w twórców- muzyków.

https://www.storyjumper.com/book/read/121596442/PROJEKT-INSTRUMENTARIUM-MUZYCZNE#

 

WYBORY LOGO PROJEKTU

TWORZYMY INSTRUMENTY 🙂

Projekt ,,Instrumentarium Muzyczne” – czyli wspólne zabawy rytmiczne, otrzymał Krajową Odznakę Jakości eTwinning.