Tydzień Świadomości Dysleksji

„Dysleksja inspiruje do ( nie) zwykłych działań” to hasło tegorocznego Tygodnia Świadomości Dysleksji. Wszyscy uczniowie naszej szkoły z wielkim entuzjazmem włączyli się w działania. W trakcie ich realizacji dzieci miały nie tylko mnóstwo zabawy, ale musiały podjąć duży wysiłek, aby podołać często niełatwym zadaniom. Klasy pierwsze i zerówki wykonując ćwiczenia „Sprawne rączki” ćwiczyły grafomotorykę, klasy trzecie spostrzegawczość, ortografię i czytanie ze zrozumieniem, a klasy drugie umiejętność twórczego myślenia. Rysowanie szlaczków przez pierwszoklasistów nikogo nie zdziwiło, ale postawienie przed takim zadaniem uczniów klas starszych, niektórych mocno zaskoczyło. Okazało się, że grafomotoryka mała u najmłodszych, ale i najstarszych uczniów, wymaga ciągłego doskonalenia.

W ramach naszych obchodów w świetlicy odbyły się warsztaty dla uczniów klas drugich: „Ołówek – proste narzędzie wiele możliwości”.Klasy trzecie uczestniczyły w zabawach ortograficznych m.in. zagadkach, skojarzeniach, a także turnieju znajomości zasad. Uczniowie klas pierwszych słuchając bajki poznali Bratka, który pomaga w trudnych chwilach. Dzieci wykonały prace plastyczne, jako ilustracje do bajki a walory estetyczne prac przerosły wszelkie oczekiwania pod względem plastycznym i twórczym.
Lekcje języka polskiego dla uczniów klas czwartych, piątych i szóstych przeobraziły się chwilowo w zawody Mistrza Ortografii.Uczniowie mieli wykonać różnorodne zadania ortograficzne, a klasa siódma utrwalała pisownię trudnych wyrazów szukając ich w diagramie.

Sam środek tygodnia został „okrzyknięty” dniem – Książka moim przyjacielem-, a stworzony kącik czytelniczy służył krzewieniu mody na czytanie wśród uczniów.

Sporo zabawy, ale i dużo zadań mieli uczniowie na zajęciach korekcyjno- kompensacyjnych. Dużym zainteresowaniem cieszyły się „Patyczki – potyczki matematyczne”. Zadanie polegało na układaniu z patyczków wskazanych na zdjęciu figur lub przekształcaniu widocznych figur w inne. Odbyły się również ciekawe zajęcia doskonalące czytanie, kształtujące umiejętność pisania poprawnego pod względem ortograficznym, a także „Turniej gry w kalambury”. Klasy starsze miały możliwość pisania dyktand ”Ortofanek”. Nauce i zabawie towarzyszyła radosna atmosfera. Z tej okazji odbyły się również konkursy plastyczne dla wszystkich klas, powstało wiele ciekawych prac. Niebawem rozdamy nagrody.
Aby przybliżyć rodzicom, (których dostęp do szkoły był ograniczony) tematykę dysleksji, udostępniono im materiały dotyczące tego tematu i wskazówki do pracy w domu.
W ten oto kompleksowy sposób udało się dotrzeć do całej społeczności i z zachowaniem należytych standardów bezpieczeństwa, uatrakcyjnić życie szkolne nie rezygnując z corocznej tradycji obchodów Tygodnia Świadomości Dysleksji.Czekam na kolejny TŚD, który zawsze inspiruje nas do kreatywności i (nie) codziennych działań.
Wszystkim bardzo dziękuję za aktywne włączenie się w obchody tegorocznego święta.

Iwona Dymowska